Simó Endre, MSZF SZK
Mint Simó Endre beszámolt róla, a tanácskozáson bírálták a kormánykoalícióban részt vevő Kereszténydemokrata Néppárt politikáját, és „igazi keresztényi alapvetést” sürgettek helyette, a Ferenc pápa Evangelii Gaudium apostoli buzdításában foglaltak szellemében.
A pápai dokumentumot történelmi összefüggésekben elemző Nemesszeghy György szerint a keresztényi politikának a „strukturális igazságtalanság felszámolására” kell irányt vennie, és jelenvalóvá kell tennie Isten országát. A jövő társadalma szempontjából minta értékűnek tartotta a jezsuiták által a XVII.-XVIII. században Dél-Amerikában meghonosított kommunizmust, és a jezsuiták kiállását a bennszülött népek függetlenségéért gyarmatosítóikkal szemben. Nemesszeghy úgy vélte, „A kommunizmus materialista alapon megvalósíthatatlan, de vallási alapon megvalósítható”. Utalt a keresztényi és marxista értékeket ötvöző Felszabadítási Teológiára.
Egyed István „politikai deficitnek” nevezte a magyar kereszténydemokrácia képtelenségét, hogy megszólítsa a fiatalokat, és párbeszédet folytasson a társadalommal. Javasolta, hogy hozzanak létre egy gondolkodó-tervező csapatot, és dolgozzák ki a valóban keresztényi politikai programot. Egyed István kezdeményezése többségi támogatásra lelt.
A Magyar Szociális Fórum vitában felszólaló szervezője szerint tettekre kell váltani a pápa kiállását A javak igazságos elosztásáért; A szegénység felszámolásáért; Az új láthatatlan zsarnokság elhárításáért. „Hiú ábránd jóságot remélni azoktól, akik a gazdasági hatalmat birtokolják, vagy azoktól a mechanizmusoktól, amelyekre az uralkodó gazdasági rend épül” – idézte Ferenc pápa szavait Simó Endre, az Evangelii Gaudium apostoli buzdításból.
Jáky Miklós, a Keresztényszociális Műhely elnöke szerint Ferenc pápa jobboldali körökben óriási vihart kavaró „marxista” nézetei alapján mód nyílik a neoliberalizmus meghaladásra, és a rossz irányba tartó világ igazságosabb fejlődési irányba terelésére.